close
تبلیغات در اینترنت

ابزار منو ثابت

نشانه های ظهور
تبلیغات
[-Text2-]
نویسنده : حسین شیره جونی
تاریخ : شنبه 06 ارديبهشت 1393
نظرات

انواع‌ ظهور
 
همانگونه‌ كه‌ غيبت‌ حضرت‌ ولي‌ عصر(ع‌) به‌ دو بخش‌ صغري‌ و كبري‌ تقسيم‌ شده‌ است‌ در مورد ظهور حضرتش‌ هم‌ ظهور اصغر و ظهور اكبر (فجر مقدس‌) را مي‌توان‌ ديد.
 
براي‌ واضح‌تر شدن‌ اين‌ مطلب‌ بايد گفت‌:
 
غيبت‌ صغري‌ آن‌ زماني‌ مطرح‌ شد كه‌ شيعيان‌ پس‌ از مدت‌ها ارتباط‌ مستقيم‌ و از نزديك‌ با امام‌ زمان‌ خويش‌(ع‌) هنوز چندان‌ آمادگي‌ فهم‌ و قبول‌ بحث‌ غيبت‌ و نديدن‌ ايشان‌ را نداشتند؛ چرا كه‌ نمي‌دانستند بدون‌ حضور امام‌ چگونه‌ مي‌توان‌ از سويي‌ با يكديگر همراه‌ و همگام‌ و متحد بود و از سوي‌ ديگر احكام‌ شرعي‌ و مسايل‌ ديني‌ را استنباط‌ و استخراج‌ كرد. علاوه‌ بر ده‌ها مطلب‌ ديگري‌ كه‌ آنها را به‌ سوي‌ امامشان‌ متوجه‌ مي‌كرد و بايد در عصر غيبت‌ خود بر عهده‌ مي‌گرفتند.
 
هر چند در عصر غيبت‌ صغري‌ اين‌ طور نبود كه‌ هر كس‌ بتواند به‌ خدمت‌ حضرت‌ مهدي‌ (ع‌) برسد ليكن‌ با وجود چهار نايب‌ حضرت‌، ارتباط‌ شيعيان‌ همچنان‌ با امام‌ خويش‌ برقرار بود، تا مبادا به‌ خاطر اين‌ تغيير وضعيتف ناگهاني‌ دچار حيرت‌ و سردرگمي‌ شوند. در طول‌ اين‌ مدت‌ كه‌ حدود 70 سال‌ طول‌ كشيد تا حدي‌ موضوع‌ غيبت‌ براي‌ شيعيان‌  جا افتاد و از لحاظ‌ ذهني‌ و فكري‌ براي‌ حضور در عصر غيبت‌ كبري‌ آماده‌ شدند.
 
همانند اين‌ جريان‌ را در آن‌ سوي‌ قضيه‌ هم‌ خواهيم‌ داشت‌؛ يعني‌ همانطور كه‌ عصر غيبت‌ به‌ دو بخش‌ صغري‌ و كبري‌ تقسيم‌ شد تا مردم‌ با مفهوم‌ غيبت‌ علاوه‌ بر آشنايي‌، انس‌ بگيرند، در مورد ظهور هم‌ چنين‌ مطلبي‌ صادق‌ است‌ و عصر ظهور به‌ دو بخش‌ اصغر و اكبر (فجر مقدس‌) تقسيم‌ مي‌گردد. در عصر ظهور اصغر هر چند مردم‌ توفيق‌ زيارت‌ حضرتش‌ را پيدا نمي‌كنند ليكن‌ حوادثي‌ را مشاهده‌ مي‌كنند كه‌ مقدمات‌ ظهور اكبر به‌ شمار مي‌آيند و مردم‌ را براي‌ زندگي‌ در آن‌ زمان‌ آماده‌ مي‌كنند.
 
اين‌ تقسيم‌بندي‌ را مي‌توان‌ از برخي‌ روايات‌ برداشت‌ كرد. مثلاً در برخي‌ احاديث‌ حضرت‌ را به‌ خورشيد فروزان‌ تشبيه‌ نموده‌اند. به‌ خوبي‌ مي‌دانيم‌ كه‌ پيش‌ از غروب‌ خورشيد اشعه‌هاي‌ آفتاب‌ تا مدت‌ معيني‌ مي‌ماند و پس‌ از آن‌ سياهي‌ شب‌ بر آسمان‌ سايه‌ مي‌افكند و طلوع‌ خورشيد هم‌ سريعاً واقع‌ نمي‌شود بلكه‌ پس‌ از آنكه‌ زمان‌ اذان‌ صبح‌ شد به‌ مرور هوا روشن‌ شده‌ و در پي‌ آن‌ شعاع‌هاي‌ نوراني‌ خورشيد در آسمان‌ پديدار مي‌شود.حضرت‌ مهدي‌(ع‌) هم‌ كه‌ خورشيد تابان‌ آسمان‌ امامتند، خواهي‌نخواهي‌، پيش‌ از آنكه‌ وجود مقدسشان‌ بخواهد بر همگان‌ ظاهر و آشكار گردد، بايد ظهور اصغري‌ داشته‌ باشند كه‌ زمينه‌ ساز آن‌ ظهور اكبر گردد.
 
البته‌ نبايد توقع‌ داشت‌ كه‌ شرايط‌ غيبت‌ صغري‌ با ظهور اصغر يكسان‌ باشد. همانطور كه‌ آنچه‌ از خورشيد پيش‌ از غروب‌ و پس‌ از طلوعش‌ مي‌بينيم‌ يكسان‌ نيست‌.
 
برخي‌ از مسائلي‌ كه‌ شايد در عصر ظهور اصغر ديده‌ شوند از اين‌ قرار است‌:

1-بالا رفتن‌ سطح‌ فهم‌ عمومي‌ و پيشرفت‌ دانش‌ و فناوري‌
 
در اين‌ عصر پيشرفت‌هاي‌ علمي‌ عظيم‌ و اكتشافات‌ محير العقولي‌ از بشريت‌ ديده‌ مي‌شود كه‌ پيش‌ از آن‌ سابقه‌ نداشته‌ است‌. همان‌ انساني‌ كه‌ تا دو قرن‌ قبل‌ بر چهارپايان‌ سوار مي‌شد و به‌ اين‌ سوي‌ و آن‌ سو مي‌رفت‌ اين‌ روزها از اتومبيل‌ و هواپيما استفاده‌ مي‌كند و تلفن‌، تلويزيون‌، راديو، كامپيوتر و... جزئي‌ از زندگي‌ روزمره‌اش‌ شده‌ است‌. منابع‌ نفتي‌ و معادن‌ فلزات‌ مختلف‌ را استخراج‌ كرده‌ و تا آنجا كه‌ بتواند براي‌ استفاده‌ خود به‌ كار مي‌برد. اين‌ تحولات‌ به‌ قدري‌ است‌ كه‌ به‌ اندازه‌ كل‌ تحولات‌ علوم‌ و فنون‌ بشري‌ تا قرن‌ نوزدهم‌ كه‌ ابتداي‌ آن‌ است‌ برابري‌ مي‌كند.
 
چنين‌ تحوّل‌ علمي‌ و صنعتي‌ را مقدمه‌ ظهور حضرت‌ مهدي‌ (ع‌) برشمرديم‌؛ چرا كه‌ لازم‌ است‌ همه‌ آنها كه‌ بناست‌ با حضرتش‌ بيعت‌ كنند، عظمت‌ آن‌ دسته‌ از مواهب‌ و نعماتي‌ را كه‌ به‌ آن‌ حضرت‌ عنايت‌ شده‌ درك‌ كنند. اينكه‌ حضرت‌ مثلاً در يك‌ چشم‌ برهم‌ زدن‌ از شرق‌ عالم‌ به‌ غرب‌ مي‌روند يا در زمان‌ ظهور يارانشان‌ در حالي‌ كه‌ شب‌ در رختخواب‌ خويش‌ بوده‌اند صبح‌ در خدمت‌ آن‌ حضرت‌ قرار مي‌گيرند.   بايد بدانيم‌ كه‌ مافوق‌ قدرت‌ بشري‌ است‌.
 
بنابر آنچه‌ در ميان‌ علما مشهور است‌ معجزات‌ پيامبران‌ و كرامات‌ ائمه‌ (ع‌) الزاماً بر اساس‌ آن‌ علوم‌ و فنوني‌ بود كه‌ در آن‌ عصر زندگي‌ مي‌كردند. پس‌ حضرت‌ مهدي‌ (ع‌) هم‌ در آن‌ زمان‌ ظاهر مي‌شوند كه‌ دانش‌ و تكنولوژي‌ و فنون‌ و تسليحات‌ به‌ حداكثر رشد خود رسيده‌ باشد و بشر بتواند با ساخت‌ سفينه‌هاي‌ فضايي‌ به‌راحتي‌ بر مريخ‌ گام‌ نهاده‌ و اختراعات‌ مختلف‌ خود را در آنجا مستقر كند.
 
در آن‌ عصري‌ كه‌ انسانها تنها با اينترنت‌ و يا ديگر وسايلي‌ كه‌ تاكنون‌ اختراع‌ شده‌اند و يا پس‌ از اين‌ اختراع‌ خواهند شد از نقاط‌ دور دست‌ با هم‌ صحبت‌ مي‌كنند معجزه‌ ايشان‌ اين‌ خواهد بود كه‌ بدون‌ استفاده‌ از هيچ‌ ابزار و وسيله‌اي‌ سخنش‌ را به‌ گوش‌ تمام‌ ساكنان‌ زمين‌ برساند و همه‌ هم‌ به‌ زبان‌ خود آن‌ را بفهمد.
 
مسلماً دانشمندان‌ و متفكراني‌ كه‌ از مغزهاي‌ الكترونيكي‌، وسايل‌ مدرن‌، ماهواره‌ها و... براي‌ ايجاد ارتباطات‌ صوتي‌ وتصويري‌ در اقصي‌ نقاط‌ جهان‌ استفاده‌ مي‌كنند، در مقابل‌ اين‌ كرامت‌ حضرت‌ ـ كه‌ بدون‌ استفاده‌ از هيچ‌ وسيله‌ ماهواره‌اي‌، صوت‌ و تصوير خويش‌ را به‌ هر جا كه‌ بخواهد منتقل‌ مي‌كند ـ سرتسليم‌ فرود مي‌آورند و آن‌ حضرت‌ را غير از ديگران‌ يافته‌ و اعمالش‌ را خارق‌العاده‌ مي‌شمارند و با ايمان‌ آوردن‌ آنها ديگران‌ هم‌ حتماً به‌ آن‌ وجود مقدس‌ ايمان‌ خواهند آورد.
 
در روايات‌ آمده‌ است‌ كه‌ حضرت‌ و يارانشان‌ از ابرها براي‌ رفت‌ و آمد خويش‌ استفاده‌ مي‌كنند. طبيعتاً آن‌ دسته‌ مخترعان‌ و سازندگان‌ هواپيماها و ماهواره‌ها و سفينه‌هاي‌ فضايي‌ در مقابل‌ چنين‌ وسيله‌ نقليه‌اي‌ احساس‌ خواري‌ مي‌كنند.
 
مضاف‌ بر اينكه‌ چنين‌ ديدگاه‌ها و اكتشافات‌ علمي‌ به‌ انسان‌ها قدرت‌ درك‌ و فهم‌ كرامات‌ حضرت‌ مهدي‌ (ع‌) را مي‌دهد كه‌ به‌ طور طبيعي‌ هر كس‌ نمي‌تواند چنين‌ اعمالي‌ را انجام‌ دهد. به‌ عبارت‌ ديگر خداوند متعال‌ نظريات‌ علمي‌ اين‌ زمان‌ را به‌ آن‌ حد از رشد مي‌رساند كه‌ زمينه‌هاي‌ ظهور اكبر (فجر مقدس‌) فراهم‌ شود.

2-دلبسته‌ شدن‌ مردم‌ به‌ امام‌ عصر (ع‌) و ازدياد ياد حضرت‌
 از جمله‌ اموري‌ كه‌ اين‌ روزها با آن‌ مواجه‌ هستيم‌ (خصوصاً هر چه‌ جلوتر مي‌رويم‌) اين‌ است‌ كه‌ بسياري‌ از مردم‌ را مي‌بينيم‌ كه‌ هر قدر با مشكلات‌ بزرگ‌ و بيشتري‌ روبرو مي‌شوند توجهشان‌ به‌ حضرت‌ مهدي‌ (ع‌) و علائم‌ ظهور ايشان‌ بيشتر مي‌شود. در عين‌ حال‌ كه‌ اميدشان‌ بيش‌ از پيش‌ گشته‌ و چشم‌ انتظار حوادثي‌ هستند كه‌ در آينده‌اي‌ نزديك‌ يا دور اتفاق‌ خواهد افتاد.
 
به‌ همين‌ علت‌ است‌ كه‌ كتاب‌ها و نويسندگان‌ بيشتري‌ را در اين‌ زمان‌ مشاهده‌ مي‌كنيم‌ كه‌ به‌ اين‌ خواسته‌ پاسخ‌ داده‌ و تلاش‌ در خور تقديري‌ را براي‌ ترسيم‌ آينده‌ بر طبق‌ احاديث‌ و رواياتي‌ كه‌ در دسترس‌ دارند از خويش‌ نشان‌ مي‌دهند. اين‌ امر عليرغم‌ آن‌ رويه‌اي‌ است‌ كه‌ در قرون‌ اوليه‌ اسلامي‌ ديده‌ مي‌شود كه‌ صرفاً به‌ نقل‌ احاديث‌ و سندها پرداخته‌ و در قرن‌هاي‌ بعد هم‌ بحث‌هاي‌ كلامي‌ را به‌ آن‌ مي‌افزودند.
 
بحمداللّه‌ دراين‌ روزها مي‌بينيم‌ كه‌ ده‌ها و صدها كتاب‌ و مقاله‌ در تمام‌ جهان‌ اسلام‌ با سبك‌ و سياق‌هاي‌ مختلفي‌ ابعاد موضوع‌ را مورد بررسي‌ قرار داده‌اند و اين‌ همان‌ چيزي‌ است‌ كه‌ مي‌تواند مورد پسند واقع‌ شود. البته‌ قابل‌ ذكر است‌ كه‌ اين‌ فعاليت‌ها منحصر به‌ شيعه‌ نمي‌شود بلكه‌ ديگر مذاهب‌ و مكاتب‌ هم‌ در اين‌ زمينه‌ فعاليت‌ مي‌كنند.
 
ميزان‌ توجه‌ و ياد شيعيان‌ نسبت‌ به‌ حضرت‌ ولي‌ عصر (ع‌) را مي‌توان‌ با دوره‌هاي‌ گذشته‌ مقايسه‌ نمود كه‌ تا مدت‌ها قبل‌ چقدر اقبال‌ مردم‌ به‌ جلسات‌ دعاي‌ ندبه‌ كم‌ بوده‌ است‌ و اين‌ روزها در كمتر محله‌اي‌ است‌ كه‌ دعاي‌ ندبه‌ خوانده‌ نشود. به‌ علاوه‌ كه‌ مجالس‌ بزرگ‌ با نام‌ ايشان‌ و كتاب‌هاي‌ مختلف‌ و جشن‌هاي‌ ميلاد حضرت‌ هر كدام‌ به‌ نوعي‌ مردم‌ را متوجه‌ نام‌ و وجود مقدس‌ و مبارك‌ ايشان‌ مي‌گرداند.
 
آيا انتشار نام‌ و صفات‌ امام‌ زمان‌ (ع‌) به‌ اين‌ شكل‌ و ميزان‌ در مدارس‌ و مساجد و خيابان‌ها و جلسات‌ و در ميان‌ عموم‌ مردم‌ خود دليلي‌ بر نزديكي‌ طلوع‌ خورشيد وجودي‌ حضرت‌ بقية‌اللّه‌ (ع‌) نمي‌باشد؟!

 3-صحبت‌هاي‌ عمومي‌ در جهان‌ در مورد تشكيل‌ حكومت‌ جهاني‌ واحد (دهكده‌ جهاني‌)
 اگر به‌ تاريخ‌ نظري‌ بيفكنيم‌ مي‌بينيم‌ كه‌ تاريخ‌ تشكيل‌ سازمان‌ ملل‌ متحد پس‌ از جنگ‌ جهاني‌ اول‌ و دوم‌ است‌.پس‌ از آنكه‌ جهانيان‌ خسارت‌هاي‌ جبران‌ناپذير آن‌ دو جنگ‌ را به‌ جسم‌ و جان‌ انسان‌ها ديدند، گروهي‌ بر آن‌ شدند كه‌ چنين‌ مجموعه‌اي‌ را تشكيل‌ دهند تا هر گاه‌ در ميان‌ كشورها و دولت‌ها اختلافاتي‌ پيش‌ آمد رايزني‌هاي‌ لازم‌ را براي‌ رفع‌ جنگ‌ انجام‌ دهند.
 
عالمان‌ اسلامي‌ هم‌ براي‌ اولين‌ بار تحت‌ عنوان‌ « رابطة‌ العالم‌ الاسلامي ‌» سالانه‌ يك‌ مرتبه‌ همگي‌ در كنار هم‌ جمع‌ مي‌شوند. مي‌توان‌ ديگر مجامع‌ جهاني‌ موجود را به‌ آن‌ اضافه‌ كرد.
 
اين‌ گونه‌ ديدگاه‌ها و تشكيل‌ چنين‌ سازمان‌هاي‌ بين‌ المللي‌ خود حكايت‌ از آن‌ مي‌كند كه‌ جهان‌ نيازمند حكومت‌ واحد جهاني‌ است‌ كه‌ بتواند امنيت‌، آرامش‌ و عدالت‌ را در آن‌ حاكم‌ كند كه‌ جز حكومت‌ جهاني‌ حضرت‌ مهدي‌ (ع‌) هيچ‌ چيز نمي‌تواند پاسخگوي‌ اين‌ نياز عمومي‌ مردم‌ جهان‌ باشد كه‌ اين‌ مورد دليلي‌ آشكار بر طلوع‌ آن‌ فجر مقدس‌ در پس‌ دوران‌ ظهور اصغر است‌. آري‌ همگان‌ ندا برآورده‌ايم‌ كه‌: اي‌ مهدي‌ صاحب‌ الزمان‌ (ع)!‌ جهان‌ در انتظار حكومت‌ جهاني‌ توست‌ .
 
لازم‌ است‌ در اينجا اين‌ نكته‌ را تذكر دهيم‌ كه‌ وقتي‌ از ظهور اصغر صحبت‌ مي‌كنيم‌ قصد ما اين‌ نيست‌ كه‌ ـ العياذ بالله‌ ـ براي‌ ظهور مقدس‌ حضرت‌ ولي‌ عصر (ع‌) زماني‌ تعيين‌ كنيم‌؛ زيرا اين‌ مسئله‌ چيزي‌ است‌ كه‌ صرفاً خداوند متعال‌ از آن‌ خبر دارد و در اصل‌ ممكن‌ است‌ آنچه‌ ما در ظاهر مي‌بينيم‌ نقطه‌ آغاز ظهور مقدس‌ ايشان‌ باشد و اين‌ احتمال‌ هم‌ وجود دارد كه‌ چنين‌ نباشد و خداي‌ ناكرده‌ اين‌ شب‌ تار و سياه‌ غيبت‌ ادامه‌ يابد. تحقق‌ اين‌ مسئله‌ كلاً تحت‌ اراده‌ الهي‌ است‌ و خداوند هم‌  «فعال‌ لما يريد» است

 

پي‌نوشت‌ها
 * اين‌ سلسله‌ مقالات‌ ترجمه‌ كتابي‌ است‌ با عنوان‌: الفجر المقدس‌ و المهدي‌(ع‌)؛ ارهاصات‌ اليوم‌ الموعود و احداث‌ سنة‌ الظهور، مجتبي‌ السادة‌، چاپ‌ اول‌: 1421 ق‌.
 
1-ر.ك‌: غيبت‌ نعماني‌، ص‌ 213؛ كمال‌الدين‌ و تمام‌ النعمة‌، ص‌ 654.
 
2-ر.ك‌: غيبت‌ نعماني‌، ص‌ 170؛ غيبت‌ شيخ‌ طوسي‌، ص‌ 274
 
3-ر.ك‌: غيبت‌ نعماني‌، ص‌ 231؛ كمال‌الدين‌ و تمام‌ النعمة‌، ص‌ 673؛ منتخب‌ الأثر، ص‌ 476.
 


ماهنامه موعود سال پنجم _ شماره 29

تعداد بازدید از این مطلب: 68
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 9


می توانید دیدگاه خود را بنویسید

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی


عضو شوید


نام کاربری :
رمز عبور :

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

دعای فرج

ابزار هدایت به بالای صفحه